PREZENTACJE FORM MUZYCZNO-TEATRALNYCH"DŹWIĘKI SŁÓW"
1 DZIEŃ - 30 CZERWCA
Powitanie
festiwalu
GrozovSka
Band - GAŁĄZKA JABŁONI (Kijów, Ukraina)
wstęp
wolny
30
czerwca – plac CK
godz.
17:00
Olena
Grozovska – wokal prowadzący
Konstantin
Bushinskyi – gitara elektryczna i akustyczna
Oleksii
Fedoriv – instrumenty perkusyjne
Kyrylo
Machynskyi - kontrabas, gitara basowa
Oleg
Komlach – flet
Pavlova
Olena – saksofon
Dimitry
Gerasimov – klarnet
Olena
Grozovska jest krytykiem sztuki i właścicielką galerii. Jej
kariera muzyczna rozpoczęła się w 2005 roku w zespole
Sunclash. Projekt zaowocował wydaniem dwóch albumów i koncertami
granymi w krajach byłego Związku Radzieckiego.
W
2011 roku Olena założyła nowy zespół «Grozovska Band», do
którego zaprosiła członków takich zespołów jak FREEDOM JAZZ,
TOPORKESTRA, Pushkin! Klezmer Band i Sunclash.
GrozovSka
Band to ukraiński zespół etno-kabaretowy, który łączy
dobrze znane teksty z rytmami bałkańskimi, fado oraz rytmami
cygańskimi. Zespół ten tworzy nową muzykę światową poprzez
przekształcanie ukraińskiego folku w reggae, rock-n-roll, jak i w
jazz. Ponadto, prezentuje on kod kulturowy kilku narodów w sposób
niezwykle prosty, kabaretowy. Jest to mały zespół
eksperymentatorów, którzy mają równie silny wpływ na publiczność
gdy grają w prestiżowych klubach, jak i na ulicy.
GrozovSka Band to grupa ludzi wyjątkowo
zróżnicowanych, a przez to bardzo ciekawych dla siebie
nawzajem. Wykorzystują różne teksty ukraińskie piosenki z gatunku
pop, jak i folkowe. Ponadto, GrozovSka Band ma kilka piosenek
opartych na wierszach Yuri Izdryk’a.
Muzyka,
która inspiruje Olenę, to szeroki zakres gatunków i artystów, od
europejskiego renesansu do polifonii pigmejów. Z ukraińskich
zespołów najbliższe Olenie są Perkalaba i DakhaBrakha, a jeżeli
chodzi o muzykę światową – orkiestra mandolinistów z Berlina,
Kapajkos.
GrozovSka
Band występował
na otwarciu 10-go Festiwalu Francuskiej Wiosny w Kijowie. W zeszłym
roku zespół odbył trasy koncertowe po Niemczech i Anglii. Co
więcej, tej zimy muzycy wspierali Ukraińską Rewolucję na scenach
i barykadach Majdanu.
Obecnie
GrozovSka Band zakończył prace nad swoim debiutanckim albumem i
regularnie występuje na ukraińskich festiwalach, jak i w klubach.
MAGDALENA
PIOTROWSKA – KILKA FAJNYCH PIOSENEK
ceny
biletów: I miejsca – 25 zł normalne/ 20 zł ulgowe
II
miejsca – 20 zł normalne/ 15 zł ulgowe
30
czerwca – Sala Widowiskowa CK
godz.
19:15, uroczyste otwarcie
Magdalena
Piotrowska – wokal
Wiesław
Wysocki – saksofony, klarnet, flet, klawisze
Fabian
Włodarek – piano, akordeon
Maciej
Matysiak - kontrabas
Magdalena
Piotrowska jest laureatką wielu nagród m.in. Głównej
Nagrody im. Agnieszki Osieckiej 27 Ogólnopolskich Spotkań
Zamkowych „Śpiewajmy poezję” Olsztyn 2000, dwukrotną
finalistką Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Wyróżniona
na 37 Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, a także w
konkursie na interpretację piosenek Agnieszki Osieckiej
Sopot-Warszawa 2001. Zagrała w kilkunastu spektaklach
muzycznych, reżyserowanych m.in. przez Wojciecha Kościelniaka
(„Gorączka”, „Opera za trzy grosze” „Mandarynki i
pomarańcze”), Jerzego Satanowskiego („Ulica Szarlatanów”,
„Rodzina Deptaków”, „Konie Narowiste”, „Śpiewniczek
Upiornych Kantyczek”) oraz Krzysztofa Kolbergera, Jerzego
Fedorowicza, Jana Marie Marczewskiego i Cezarego Domagałę. Ma także
w swoim dorobku kilka ról filmowych i serialowych.
Ostatnie spektakle, w których możemy zobaczyć Magdalenę Piotrowska to m.in.:
„Tuwim dla dorosłych”, „Całujcie mnie wszyscy w odbiornik”, a także „Widzę i opisuję”.
ceny
biletów: 30 zł normalne/ 20 zł ulgowe
30
czerwca – wirydarz CK
godz.
21:15
Mirosław
Czyżykiewicz – wokal
Hadrian
Filip Tabęcki – instrumenty klawiszowe
Mariusz
Jeka – klarnet, klarnet basowy
Mirosław
Czyżykiewicz to artysta kultowy w kręgach piosenki literackiej.
Wyróżnia go charakterystyczny głos i niezwykle emocjonalny sposób
interpretacji poetyckiego słowa, przechodzącej niekiedy w krzyk,
przejmujący szept, czy melorecytację. Czyżykiewicz potrafi słowem
połączonym z muzyką wyrazić to, czego wielu z nas opisać nie
zdoła, dlatego jego teksty pozostają niedoścignionym wzorem dla
wielu młodych twórców. Koncerty Czyżykiewicza niosą ze sobą
niesamowity wydźwięk emocjonalny, ukazują autentyzm przeżycia,
pokorę wobec potęgi słowa i muzyki. Siłę interpretacyjną i
sceniczną wiarygodność artysty wspierają dwaj instrumentaliści:
Hadrian Filip Tabęcki (instrumenty klawiszowe) - kompozytor,
aranżer, świetny instrumentalista - oraz Mariusz Jeka (klarnet i
klarnet basowy) – który dodaje muzyce wielu barw, czasem
jazzujących, czasem klasycyzujących, czasem prowadzi je w zupełnie
innych kierunkach.
Mirosław
Czyżykiewicz jest jednym z najbardziej oryginalnych i
charyzmatycznych twórców polskiej piosenki literackiej. Cenią go
zarówno miłośnicy Stachury i Wysockiego, jak Leonarda Cohena.
2 DZIEŃ - 1 LIPCA
SCENA OTWARTA
POMPADUR
Zespół
PompaDur w repertuarze melancholiczno-lirycznym
1
lipca – plac CK
godz.
15:30
Justyna
Jary - wokal
Robert
Lipka - wokal, akordeon
Damian
Marat - trąbka
Michał
Zuń – kontrabas
PompaDur
to trupa dworsko-podwórzowa; twórcza, wytworna, czasem z lekka
makabryczna.
Ich
muzyka jest świeża i ożywcza jak dobrze naostrzony tasak; zawsze
dobrze skrojona i z falbaną, której niejedna hrabina by
pozazdrościła. Styl, sznyt i wykwint jest tu w prostej linii z
wyższych sfer: z zadymionych spelunek, podmiejskich tancbud i
kabaretów.
PompaDur
ma w zanadrzu melancholijne ballady podwórzowe, songi kabaretowe,
zabawne opowieści noir, tanga w których każdy krok jest grą o
życie.
Pieśni
są o sprawach codziennych – dramatycznych rozstaniach, miłości
nad śmierć i tajemnicach ukrywanych w futerale od kontrabasu. Gdzie
miłość i inne demony, tam i krew musi się czasem polać; ale
jakkolwiek zadymiony byłby lokal a mgła dokoła gęsta, krew
pozostaje błękitna i słodka, a muzyka żywiołowa, liryczna i
stylowa.
MARCIN
SKRZYPCZAK – Zmyślony. Recital promujący debiutancką płytę
(Starogard Gdański)
1
lipca - plac CK
godz.
17:00
fot. J. Dziedziczak |
Recital
Marcina Skrzypczaka to wyprawa w nieznane strony własnej duszy, to
zwiedzanie codzienności, zarówno z jej pogodnymi zdarzeniami, jak i
tymi, które wymagają odwagi, by w nich uczestniczyć lub być ich
świadkiem. Marcin Skrzypczak to twórca niepowtarzalny, za każdym
razem odkrywający słowa śpiewanej poezji na nowo. Wykonuje swoje
utwory z niezwykłą ekspresją, wyrażając to, co na co dzień
trudno jest nam wypowiedzieć. Skrzypczak to także mistrz gitary
klasycznej, dlatego spotkanie z utworami z debiutanckiej płyty
„Zmyślony” jest spotkaniem nie tylko z wyjątkowymi
interpretacjami poetyckiego słowa, ale też z autorską muzyką
Marcina Skrzypczaka – minimalistyczną, z gitarą klasyczną w roli
głównej. Prócz własnych tekstów artysta wyśpiewa również
wiersze m.in. Ewy Lipskiej, Adama Ochwanowskiego, Janusza
Stanisława Pasierba, Zbigniewa Joachimiaka.
W 4 ŚCIANACH
„WIDZĘ
I OPISUJĘ”
ceny
biletów: I miejsca – 25 zł normalne/ 20 zł ulgowe
II
miejsca – 20 zł normalne/ 15 zł ulgowe
1
lipca – Sala Widowiskowa CK
godz.
19:15
scenariusz,
reżyseria i opracowanie muzyczne: Jerzy Satanowski
występują: Krystyna
Tkacz, Jerzy Satanowski, Magdalena Piotrowska, Przemysław
Buksiński, Agata Klimczak
fot. M. Rukasz |
Zespół
muzyczny pod kierunkiem Bartłomieja Abramowicza:
Wiesław Wysocki – saksofon
Wiesław Wysocki – saksofon
Bartłomiej
Abramowicz – fortepian
Bartłomiej
Węgliński – gitara
Maciej
Matysiak - gitara basowa
Tomasz
„Fazi” Gąsior – instrumenty perkusyjne
Spektakl
„Widzę i opisuję” znalazł się wśród dziesięciu
najważniejszych wydarzeń kulturalnych nominowanych w plebiscycie
Gazety Wyborczej „Strzały 2013”.
„Widzę
i opisuję” to spektakl, ułożony z tekstów, roztrząsających
problemy tworzenia, oscylujących wokół pytań: czym jest pisanie,
malowanie, śpiewanie, granie w teatrze? jakie wzloty i upadki
temu towarzyszą? a także czym byłby świat gdyby nie sztuka? Są
to kwestie niezwykle poważne, lecz spektakl nie jest esejem na ten
temat, ale raczej barwnym kalejdoskopem nastrojów, jakie towarzyszą
powstawaniu wiersza, piosenki, obrazu. Jest opowieścią o
wewnętrznym pragnieniu działania, stawiania pytań, znajdywania
rozwiązań. Między wierszami jednak pojawiają się również
pytania o człowieka: jego naturalność, umiejętność bycia
sobą, zamykanie się w sztywnych schematach.
Widzę
i opisuję to
muzyczna wędrówka w głąb twórczego doświadczania świata.
Spektakl został skomponowany z kilkunastu piosenek traktujących –
najogólniej rzecz ujmując – o sztuce i procesie twórczym. Dobór
autorów, od Leśmiana, przez Czechowicza i Różewicza, aż po
Koftę, Młynarskiego, Osiecką czy Okudżawę, daje w efekcie
różnobarwny obraz, przez co autotematyczna refleksja nie trąci
nudą – wręcz przeciwnie, wciąga widza w immanentny pejzaż słów,
dźwięków i malarskich muz. […] Specyficzny, na poły
żartobliwy, na poły poważny nastrój jest kreowany – obok
tekstów i melodii – przez grę aktorską. […] Spektakl
nie szokuje, nie budzi kontrowersji, nie stanowi przełomu w historii
teatru, nie stara się niczego udowadniać na siłę. Bo nie musi.
Stanowi za to spójną, harmonijną całość, która sytuuje się na
granicy teatralnego przedstawienia i koncertu, łącząc te dziedziny
w kunsztowny sposób.
[Katarzyna Łupińska, Teatralia]
Spekatkl
muzyczny "Widzę i opisuję" w reżyserii Jerzego
Satanowskiego to widowisko, które dowodzi, że o sztuce
najlepiej mówi się sztuką [...] Aktorzy słowami poetów czasem
wzruszająco, czasem z przymrużeniem oka stawiają pytania o to,
czym byłby świat gdyby nie sztuka i czy lepiej żyłoby się bez
niej. A cały wywód sprowadza się do humorystycznego finału ze
słowami "Aktor musi grać by żyć, bo to jest jego być (albo
nie być)". [Kacper Sulowski,
Gazeta Wyborcza]
Maleo
Reggae Rockers - MALEO AKUSTYCZNIE
ceny
biletów: 25 zł normalne/ 20 zł ulgowe
1
lipca – wirydarz CK
godz.
21:15
Darek
Malejonek – wokal, gitara elektryczna
Kacper
Rynek - instrumenty perkusyjne
Andrzej
Roemer - gitara basowa
Mateusz Jagiełło - flet
Mateusz Jagiełło - flet
Kasia
Malejonek – wokal
W
czerwcu 2001r. grupa Maleo Reggae Rockers zagrała 6 dniową trasę
wraz z Jamajską gwiazdą reggae Michaelem Blackiem. Latem 2002
zespół ponownie zagrał trasę REGGAE TOUR 2002 (18 koncertów)
wraz z Kofim Ayivora – wokalista legendarnej formacji OSBISA oraz
Michaelem Blackiem.
Jako pierwszy zespół reggae w Polsce MRR brał udział w trasie koncertowej Lato z Radiem, grając 20 koncertów w różnych częściach Polski. Zespół uczestniczył również w koncertach upamiętniających Powstanie Warszawskie : „Pamiętamy 44- Gajcy”, „Warszawskie Dzieci” oraz koncertach poświęconych walce o demokrację na Białorusi - „Solidarni z Białorusią”.
Jako pierwszy zespół reggae w Polsce MRR brał udział w trasie koncertowej Lato z Radiem, grając 20 koncertów w różnych częściach Polski. Zespół uczestniczył również w koncertach upamiętniających Powstanie Warszawskie : „Pamiętamy 44- Gajcy”, „Warszawskie Dzieci” oraz koncertach poświęconych walce o demokrację na Białorusi - „Solidarni z Białorusią”.
Kolejne płyty zespołu to: „Addis Abeba” (2009, Universal Music Polska), za którą otrzymał nominację do „Fryderyka” i „Superjedynki”, płyta koncertowa: “Maleo Reggae Rockers & Goście – XVI Przystanek Woodstock” (2010, Złoty Melon), „Rzeka Dzieciństwa” 2011 - materiał, na który składają się autorskie wersje piosenek największych polskich muzycznych mistrzów wszechczasów – Niemena, Grechuty, Nalepy, Krajewskiego i innych. Wszystko mocno osadzone w klimacie lat 60 i 70 tych.
Na
nowej płycie „Revolution”, oprócz dobrze znanego reggae’owego
oblicza Maleo Reggae Rockers, dostajemy zupełnie inne
stylistycznie utwory. Zespół, po wydaniu albumów „Morowe Panny”
oraz „Panny Wyklęte”, pokazał się w bardzo różnych
stylistykach: jazz, hip-hop, rock, dubstep. Te muzyczne eksperymenty
i poszukiwania znalazły odzwierciedlenie na „Revolution".
Tekstowo Maleo dotyka mocnych egzystencjalnych tematów, które dają jednak przesłanie nadziei, wierne temu, co Bob Marley propagował w swojej misji: „dobro zwycięży, musi zwyciężyć!”.
Tekstowo Maleo dotyka mocnych egzystencjalnych tematów, które dają jednak przesłanie nadziei, wierne temu, co Bob Marley propagował w swojej misji: „dobro zwycięży, musi zwyciężyć!”.
Zespół
wystąpił na początku roku na Majdanie w Kijowie.
3 DZIEŃ - 2 LIPCA
SCENA OTWARTA
TRZY
NA CZTERY - Trzy Na Cztery (Lublin)
2
lipca – plac CK
godz
15:30
Katarzyna
Łopata – wokal
Sylwester
Pudelski – trąbka
Damian Radowiecki - saksofon altowy
Mateusz Gil - saksofon barytonowy
Dominik Kisiel – piano
Seweryn Antoń – bas
Damian Radowiecki - saksofon altowy
Mateusz Gil - saksofon barytonowy
Dominik Kisiel – piano
Seweryn Antoń – bas
Trzy
na Cztery to młody
lubelski zespół, powstały w marcu 2013 roku. Cechą
charakterystyczną grupy jest rodzinny pluszowy pingwin oraz Acid
Jazz - styl łączący jazz z innymi gatunkami muzycznymi. Nie skąpią
na scenie również lirycznych utworów stworzonych przez Darię
Stasiak, czy też samą wokalistkę – Kasię Łopatę. Trzy na
Cztery aktywnie uczestniczą w bieżącym życiu kulturalnym –
wzięli udział w Nocy Kultury 2013, supportowali liczne
koncerty mi.in. Moniki Brodki, Afromantal. Są laureatami licznych
nagród: Open Stage 2013 w Lublinie, I miejsce w SPAM - Studenckim
Przeglądzie Alternatywnej Muzyki w Lublinie, II nagroda na XVIII
OGÓLNOPOLSKICH SPOTKANIACH z PIOSENKĄ AUTORSKĄ "ORANŻERIA
2013", II
nagroda w konkursie DISCOVERED by GOOD TIME RADIO. Uczestniczyli
również w finale 49 Studenckiego
Festiwalu Piosenki w Krakowie.
2
lipca – plac CK
godz.
16:30
Jakub
Blokesz – wokal, gitara
Jasiek
Kusek – piano
Jakub
Blokesz to nie tylko wokalista i interpretator poezji śpiewanej, ale
także autor tekstów, kompozytor i muzyk: gitarzysta i basista.
Kojarzony jest przede wszystkim z nurtem piosenki literackiej, choć
współtworzył również zespoły, których muzyka oscylowała wokół
brzmień bluesowych. Nie obce są mu także śpiewy chóralne - w
konwencji klasycznej i gospelowej – co ukazuje jego szerokie
spektrum zainteresowań. Zdobył wiele nagród i wyróżnień na
festiwalach w całej Polsce, m.in.:Nagroda
Specjalna na XXXVII Ogólnopolskich Spotkaniach
Zamkowych "Śpiewajmy
Poezje" w Olsztynie 2010, I miejsce na VII Festiwalu im.
Jacka Kaczmarskiego „Nadzieja”
w Kołobrzegu 2010, III miejsce na 49. Studenckim
Festiwalu Piosenki w
Krakowie 2013, Grand Prix na Festiwalu im. Piotra Skrzyneckiego
w Mińsku Mazowieckim 2013. Wielokrotnie uczestniczył w
koncertach i spektaklach w reżyserii Jerzego Satanowskiego,
Jana Kondraka czy Bogusława Sobczuka oraz Romana Kołakowskiego.
SPOTKANIA
GOŚĆ: AGATA PASSENT
prowadzenie: Gabriel Menet
sala
kinowa CK
2
lipca
godz.
17:30
W 4 ŚCIANACH
ULICA
SZRLATANÓW
ceny
biletów: I miejsca – 50 zł normalne/ 40 zł ulgowe
II
miejsca – 40 zł normalne/ 30 zł ulgowe
2
lipca - sala widowiskowa CK
godz.
19:15
scenariusz,
kierownictwo muzyczne i reżyseria: Jerzy
Satanowski
Muzyka:
Ewa
Kornecka, Włodzimierz Korcz, Paweł Mykietyn, Grzegorz Turnau, Jan
Kanty Pawluśkiewicz, Jerzy Satanowski
Aranżacje:
Jerzy
Satanowski, Hadrian Filip Tabęcki, Wojciech
Zieliński, Henryk Miśkiewicz, Włodzimierz Korcz
Występują:
Zbigniew
Zamachowski, Magdalena Kumorek, Dorota Osińska, Magdalena
Piotrowska, Margita Ślizowska, Wojciech Brzeziński, Mariusz Drężek
Hadrian
Filip Tabęcki, Mariusz Jeka, Radosław Kiszewski, Bartłomiej Krauz,
Maciej Szczyciński
„Ulica
Szarlatanów” to
spektakl oparty na poezji
Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, powstały w związku z
pięćdziesiątą rocznicą śmierci poety. Wielobarwna poezja
Gałczyńskiego – liryka refleksyjna, ale też prześmiewcza –
stała się idealnym materiałem do stworzenia spektaklu łączącego
rozmaite nastroje. Dzięki „Ulicy Szarlatanów” poznajemy poetę
różnych wcieleń – z jednej strony twórcę refleksyjnego,
melancholijnego, z drugiej zaś – żartobliwego szydercę.
Spektakl ukazuje liryczne oblicze poety poprzez wykonanie utworów
takich jak „Ocalić od zapomnienia”, czy „Dzika róża”, ale
także ironiczne, czego przykładem jest „Kryzys w branży
Szarlatanów”. Spektakl – jak mówi jego twórca, Jerzy
Satanowski – to
opowieść o losie artysty, boskiego szarlatana, pełna autoironii i
dystansu, z kilkoma utworami o wielkiej sile dramatycznej.
„Ulica
Szarlatanów” jest kalejdoskopem nastrojów, od wyzwalającego
śmiechu do gorzkiej refleksji, dlatego formułą spektaklu jest
Śmiech przeciw
cierpieniu.
KARUZELA
GROUP – POLSKA LIRYKA W NORWESKIM BRZMIENIU
2
lipca – wirydarz CK
godz.
21:15
Jorn
Simen Overli – wokal , gitara
Joanna
Lewandowska-Zbudniewek – wokal
Espen
Leite – akordeon
Grzech
Piotrowski – saksofon
Sebastian
Wypych – kontrabas
Robert
Siwak - instrumenty perkusyjne
Karuzela
Group to zespół o międzynarodowym składzie, który powstał, by
grać klasykę polskiej piosenki poetyckiej w nowych, zaskakujących
aranżacjach. Projekt ten łączy różne gatunki muzyczne – od
jazzu i klasyki po folk i country – balansuje na pograniczu
różnych kultur europejskich, jest splotem rozmaitych temperamentów
artystycznych: słowiańskiego, skandynawskiego,
środkowoeuropejskiego. Rezultatem tego połączenia są fascynujące
koncerty, zaskakujące interpretacje muzyczne polskiej poezji –
utworów Agnieszki Osieckiej, Juliana Tuwima, Jacka Kaczmarskiego. Co
ciekawe, dzięki projektowi Karuzela Group, ukazują się pierwsze
przekłady polskiej piosenki poetyckiej na język norweski.
4 DZIEŃ - 3 LIPCA
SPOTKANIA
GOŚĆ: LESZEK DŁUGOSZ
prowadzenie: Adam W. Kulik
sala kinowa CK
3
lipca
godz.
13:30
SCENA OTWARTA
JUSTYNA
PANFILEWICZ - Na
życie na śmierć...Grande Valse Brillante (Łódź)
godz.
15:30
Justyna
Panfilewicz - wokal, gitara
Cezary
Mogielnicki – klawisze
Justyna
Panfilewicz – wokalistka rockowa, autorka tekstów i
interpretatorka poezji śpiewanej. Debiutowała już 1997 r. występem
z zespołem folklorystycznym w swojej rodzinnej miejscowości. Od
2004 r. tworzy muzykę autorską. W 2008 r., wraz z gitarzystą-
Tomaszem Pawłem Orłowskim, zainicjowała powstanie projektu J.A.B.
Tworzącego muzykę z gatunków: rock, progressive, muzyka osobista.
Wielokrotnie uczestniczyła w programach telewizyjnych: The voice of
Poland, Bitwa na głosy, ale za swoje największe osiągnięcie uważa
zdobycie Grand Prix im. Agnieszki Osieckiej XXXVII Spotkań Zamkowych
„Śpiewajmy Poezję” - Olsztyn 2010.
Od
2011 r. koncertuje z recitalami prezentującymi dorobek artystyczny
Mistrzów słowa i interpretacji, m.in.: Jacka Kaczmarskiego,
Agnieszki Osieckiej, Marka Grechuty. To właśnie ich utwory
zaprezentuje podczas recitalu w Lublinie, snując jednocześnie
rozważania na temat życia i śmierci.
PRZEMYSŁAW
MAZUREK - Trzeba coś robić (Poznań)
3
lipca – plac CK
godz.
16:30
fot. J. Dziedziczak |
Przemysław
Mazurek – wokal
Wojciech
Winiarski – gitara
Paweł
Głowacki – kontrabas, banjo, mandolina
Katarzyna
Pusowska – skrzypce
Przemek
Mazurek to śpiewający autor, a także zdobywca nagród na wielu
festiwalach związanych z piosenką (lublinianie mogą kojarzyć jego
zwycięstwo na festiwalu Wschody w 2013). Od 9 lat prezentuje swoje
własne, oryginalne pomysły na piosenki, których nie da się
zaszufladkować. W jego recitalu pojawiają się bardzo zabawne,
wręcz kabaretowe utwory, ale usłyszymy też rzewną balladę, a
często ostry, zgryźliwy tekst, komentujący aktualną
rzeczywistość. Na Prezentacjach Form Muzyczno-Teatralnych
zaprezentuje fragment autorskiego recitalu, przygotowanego przy
współpracy z ciekawymi muzykami. Przedstawi kilka zaskakujących
propozycji na to, czym się można w życiu zająć i jakim być, a
wszystko to pod hasłem: "Trzeba coś robić", bo... trzeba
coś robić.
SPOTKANIA
GOŚĆ: JAN KANTY PAWLUŚKIEWICZ
prowadzenie: Gabriel Menet
sala kinowa CK
3 lipca
godz. 17:30
W 4 ŚCIANACH
MIRON
BIAŁOSZEWSKI. PAMIĘTNIK Z POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
ceny
biletów: I miejsca – 60 zł normalne/ 50 zł ulgowe
II
miejsca – 50 zł normalne/ 40 zł ulgowe
3
lipca – sala widowiskowa CK
godz.
19:15
miejsce
realizacji spektaklu: Wrocławski Teatr Współczesny,
współproducent: Teatr Capitol we Wrocławiu, premiera: Przegląd
Piosenki Aktorskiej – Wrocław 2014
fot. M. Grotowski |
scenariusz
i reżyseria: Jerzy Bielunas
muzyka
i aranżacje: Mateusz Pospieszalski
scenografia:
Barbara Wojtas
wizualizacje:
Aneta Głuch-Klucznik, Jerzy Szota
Wykonawcy:
Kinga Preis, Adam Nowak, Mateusz Pospieszalski
Muzycy:
Marcin Pospieszalski – gitara basowa/kontrabas
Dariusz
Bafeltowski – gitara
Marek
Pospieszalski – saksofon/klarnet
Nikodem
Pospieszalski – perkusja
Łukasz
Pospieszalski – fortepian
Natalia
Pospieszalski – flet/wokal
Kwartet
smyczkowy: Beata Wołczyk – I skrzypce
Magdalena
Ksiądzyna – II skrzypce
Szymon
Kruk – altówka
Bożena
Papała – wiolonczela
Chór:
Agata Majewska, Olga Kunicka, Pola Błasik, Małgorzata Saniak,
Wojciech Marcinkowski,
Marcin
Sosiński, Artur Bocheński, Artur Caturian
tekst
Jerzego Bielunasa:
PAMIĘTNIK
Z POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
W
roku 70 rocznicy powstania warszawskiego prezentujemy koncert oparty
na fragmentach Pamiętnika z powstania warszawskiego
Mirona Białoszewskiego.
Na koncert składa się kilkanaście utworów skomponowanych przez Mateusza Pospieszalskiego, interpretowanych przez trójkę znakomitych wykonawców: Kingę Preis, Adama Nowaka z zespołu Raz, Dwa, Trzy i kompozytora - Mateusza Pospieszalskiego.
Autorem
scenariusza i reżyserem całości jest Jerzy Bielunas, który
po uzyskaniu zgody spadkobierców Mirona Białoszewskiego,
zrealizował w ostatnich latach kilkakrotnie sceniczne, muzyczne
wersje Pamiętnika z powstania warszawskiego wysoko ocenione
przez krytyków i publiczność.
„Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego to uznawany za arcydzieło utwór opisujący życie ludności cywilnej w czasie powstania. W sposób nieszablonowy, pozbawiony patosu i niezwykle szczery autor ujawnia prawdę o nastrojach, emocjach i przeżyciach warszawiaków w tamtych tragicznych dniach.
„Pamiętnik z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego to uznawany za arcydzieło utwór opisujący życie ludności cywilnej w czasie powstania. W sposób nieszablonowy, pozbawiony patosu i niezwykle szczery autor ujawnia prawdę o nastrojach, emocjach i przeżyciach warszawiaków w tamtych tragicznych dniach.
Tematem
prezentowanych w koncercie utworów jest historia walczącego miasta
i kolejne etapy jego agonii . Układają się one we wstrząsającą
relację ukazującą obraz codziennej egzystencji setek tysięcy
ludzi uwięzionych w burzonej, płonącej nekropolii.
Opowieść
o tragedii Warszawy ma jednak dla realizatorów też znaczenie
metaforyczne – staje się opowieścią o tragedii każdej
wojny, każdego aktu ludobójstwa, przemocy czy terroryzmu, obrazem
okrucieństwa historii i cierpienia niewinnych ludzi , również tych
żyjących współcześnie.
Język,
którym opowiadana jest historia, specyficzny tok narracji, urwane
wypowiedzi, okaleczone formy zdań, mnożone sylaby, wyrazy
dźwiękonaśladowcze oddają chaos i grozę świata, który „wypadł
z normy”.
Scenarzysta i kompozytor wykorzystali muzyczność, rytmizacje, neologizmy, onomatopeje zawarte w tekście Mirona Białoszewskiego traktując ten materiał językowy jako tworzywo do pełnej dramatyzmu interpretacji instrumentalnej i wokalnej.
Scenarzysta i kompozytor wykorzystali muzyczność, rytmizacje, neologizmy, onomatopeje zawarte w tekście Mirona Białoszewskiego traktując ten materiał językowy jako tworzywo do pełnej dramatyzmu interpretacji instrumentalnej i wokalnej.
Mateusz
Pospieszalski sięga po różnorodne formy muzyki: od nawiązujących
do barokowej polifonii, przez melodykę godzinek i litanii aż
po brzmienia popowe i rockowe, rapowane i śpiewane.
Każdy
z trójki znakomitych wykonawców interpretuje tekst Białoszewskiego
w swoim własnym, oryginalnym stylu. W koncercie splatają się trzy
rodzaje wokalnej i aktorskiej narracji tworząc jedną, różnorodnie
brzmiącą opowieść.
Kolejne
utwory ukazują różne sceny z życia walczącego miasta, np.:
Litania
piwnic - modlitwę tłumów stłoczonych w
piwnicach i schronach i przeżywających tam grozę nalotów i
bombardowań,
Studnia
w poprzek - kompozycja wykorzystująca efekty ciszy,
szeptów, plusku i kapania wody - oparta na dramatycznym opisie
przejścia kanałami Starego Miasta,
Katedralności
- mówią o zagładzie katedry warszawskiej - utworze
wykorzystano motywy muzyki oratoryjnej i kościelnej,
w
Koncercie Szopenowskim przypomniane zostaje
autentyczne zdarzenie z lata 1944 r., gdy w jednej z kawiarni w
centrum Warszawy pod niemieckim ostrzałem grano dla powstańców
koncert szopenowski,
Nie jedni w biegu to relacja o rytmicznej, pełnej zaskakujących zmian tempa kompozycji ukazująca ucieczkę z zagrożonych dzielnic miasta. Inne sekwencje koncertu mówią m. in. o powstańczych szpitalach i ratowaniu rannych, o warszawskich pejzażach z gruzów (Sypka Warszawa), o dniu kapitulacji (Wywoływania na głosy).
Nie jedni w biegu to relacja o rytmicznej, pełnej zaskakujących zmian tempa kompozycji ukazująca ucieczkę z zagrożonych dzielnic miasta. Inne sekwencje koncertu mówią m. in. o powstańczych szpitalach i ratowaniu rannych, o warszawskich pejzażach z gruzów (Sypka Warszawa), o dniu kapitulacji (Wywoływania na głosy).
Utworom
muzycznym towarzyszą współczesne wizualizacje graficzne
łączące fabularne impresje z zapisami fragmentów tekstu
Białoszewskiego. Wyeksponowano w nich zaburzone rytmy i rozbite,
okaleczone formy narracji, w myśl zasady, o której pisał Stanisław
Barańczak:
„W
Pamiętniku wszystko służy zasugerowaniu pośpiechu z jakim
mówiona wypowiedź usiłuje nadążyć za błyskawicznym rozpadem i
zmianą obserwowanej rzeczywistości: krótkie, „zdyszane",
monosylabiczne równoważniki zdań, załamania intonacyjne,
korekcje, dźwiękonaśladowcze przejęzyczenia chaotyczny, celowo
niestaranny dobór słów.
LESZEK
DŁUGOSZ – POD BARANAMI, TEN SZCZĘSNY CZAS...
ceny
biletów: 30 zł normalne/ 20 zł ulgowe
3
lipca – wirydarz CK
godz.
21:15
Wiesław
Dziedziński - akordeon
Wiesław
Murzański - wiolonczela
Krzysztof
Oczkowski - gitara
Leszek
Długosz – poeta, pieśniarz, kompozytor, pianista, aktor, autor
płyt, a także felietonista i autor programów radiowych i
telewizyjnych. Jedna z najbardziej twórczych osobowości zespołu
Piwnicy pod Baranami, nazywany również legendą czasów jej
świetności. W polskiej kulturze, Leszek Długosz to osobowość
renesansowa, wybitna i odrębna. Jest laureatem nagrody artystycznej
Miasta Krakowa, stypendystą Rządu Francuskiego, Mistrzem Mowy
Polskiej Vox Populi 2007. W 2008 r. został odznaczony
Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Długosz nie stroni od
nurtu bieżących wydarzeń kulturalnych, sam stale koncertuje,
nagrywa, publikuje, prowadzi autorską rubrykę poetycką w tygodniku
W Sieci. Występował w krajach niemal całej Europy, a także
na Syberii i w Ameryce Północnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz